Förkylningar och hårpyssel

Båda barnen har varit mer och mindre förkylda under hela helgen.  Så det var upplagt för lite inomhuspyssel 🙂 Snart fyller äldsta sonen 7 år och håret växer snabbt, så det var liksom läge att ta tag i saken, dvs. håret.  Han hade dessutom”speldag” igår, så han fick sitta vid datorn och jag tog fram klippmaskinen. Hade först bara tänkt snygga till allt. Han har haft samma frisyr innan i stort sätt, men eftersom håret upptill hade blivit så pass långt, gick det inte att ”Nudra” ( med Nudred svampen) det lite längre håret. Men jag tänkte hur svårt kan det vara att tvinna lite dreads!? Har aldrig gjort det förut, men någon gång måste ju vara den första.  Sagt och gjort började jag…och det gick ju rätt ok, men efter ca 10 st så insåg jag att det kommer nog ta sin lilla tid . Sonen började skruva på sig och då jag försökte borsta  de små hårtesarna, fastnade det ibland och ordet AJ!  följt av mitt Förlåt! hördes förstås med jämna mellanrum.  Får att göra det lite mer uthärdligt fick jag ta fram det kvarvarande godiset från kvällen innan och dessutom en skål med majs. Så det gick till slut vägen…Och jag känner mig rätt nöjd med resultatet för att vara första gången med ”riktiga” dreads.  Kan bara fantisera hur det måste vara att fixa håret med någon med fullt och långt hår…!  Lillebrorsan hade tyvärr feber, så det blev inget friserande på honom denna gång. Får se vad vi hittar på när han blir redo 🙂

5 reaktioner på ”Förkylningar och hårpyssel

  1. Ja, det tar sin lilla tid! Jag har också kommit på att om man klipper kortare runt om och fokuserar på dreads där uppe så blir det mer ok att orka med. Fast varför borstade du? Gör aldrig jag när jag ska göra typ dreads…

    1. Tror det var rätt smart att inte göra hela håret, ja 🙂 Jag borstade ut allt hår först efter schamponering och lite mjukgörande hårkräm (egentillverkad). Borstade även lite för varje dread. Får liksom ut längden på håret och så blev dreadsen jämnare och finare när jag gjorde så. Men det kan säkert skifta från hår till hår.

  2. Väldigt snyggt! Har ibland använd Nudred creme för att få lite mer håll i handtwistade dreads. Gillar stilen på bakhuvudet mycket!

  3. Förlåt, längesen jag tittade här. Ja, det är precis den cremen från nudred vi hade. Har försökt med whipped shea smör också, men det håller sämre i början. Idag hat jag faktiskt gjort en liknande stil på min pojk, snart 9 år. Framförallt mönstret tog vi som inspiration, dreadsen får vänta lite till.

Kommentera

